Педагогіку партнерства починаймо із себе!
(журнал "Зарубіжна література в школах України", №7-8, 2018)
Серед принципів Нової української школи Міністерство освіти і науки України декларує педагогіку партнерства, що ґрунтується на співпраці учня, вчителя та батьків. Що таке педагогіка партнерства? Чому вона є надважливою для Нової української школи? Чи готові ми будувати партнерські стосунки з колегами, учнями, батьками? Як вибудувати ту педагогіку партнерства так, щоб вона не була гарним гаслом, а стала поштовхом до позитивних змін в освіті? З чого ж починати?
А починати треба із себе! Починати із педагогіки партнерства серед вчителів! Найкращий спосіб розвивати в собі креативність – саморозвиток. Джимі Рон, особистий бізнес-тренер Біла Гейтса, казав: «Формальна освіта допоможе вам вижити, а самоосвіта приведе вас до успіху».
Для кожного вчителя є звичними такі форми самонавчання: семінари, тренінги, курси підвищення кваліфікації, показові уроки та позакласні заходи, майстер-класи, робота методичного об’єднання, педради, творчі групи. Майже десять років маю можливість викладати лекції та проводити майстер-класи для вчителів зарубіжної літератури Вінницької області. За цей час тематика занять мінялася відповідно до вподобань слухачів курсів підвищення кваліфікації. Були проведені заняття на такі теми: «Використання мультимедійних засобів навчання на уроках ЗЛ», «Організація позакласної роботи в школі. З досвіду роботи шкільної театральної студії», «Інновації на уроках ЗЛ», «Ігрові методи роботи – ефективний спосіб розвитку творчого, креативного та логічного мислення учнів». Під час однієї з лекцій виникла ідея створення творчої групи в соцмережі ФБ. Хтось може подумати, яка доцільність створення ще однієї групи в ФБ? І взагалі, хіба може бути спілкування в соцмережі ефективним способом самоосвіти? Адже існує думка, що формат соцмереж – читати заголовки, лайкати «прикольні фоточки» або вести гостру полеміку в коментарях. Все залежить від того, яку ціль ви перед собою ставите. Вирішила спробувати. «Методичні родзинки уроків зарубіжної літератури» - саме під такою назвою створила групу у ФБ.
Не очікувала, що колеги такі спраглі до спілкування, мають бажання вдосконалюватися і охоче ділитися набутками. Як виявилося, у групу крім вчителів ЗЛ приєднуються й інші вчителі-предметники, адже матеріали, що публікуються в групі, є цікавими для кожного педагога, який хоче йти в ногу з часом. Мету групи сформульовано дуже просто: обмін досвідом, ідеями, напрацюваннями; толерантне обговорення цікавих та важливих питань; спілкування та співпраця. Тобто суто практичне спрямування. Щодня до нас приєднується від 50 до 100 учителів, тож за чотири місяці існування – нас 10 000. Всі охочі роблять дописи, в яких розповідають про цікавинки зі своїх уроків, а їх у кожного вчителя вдосталь. Також публікуються зразки робіт учнів, роздаткові матеріали для уроків, презентації та ідеї методичних новинок, які зроблять урок літератури цікавішим та ефективнішим. Частково матеріали реалізуються і на платній основі. Ідей так багато, що неможливо встигнути всі їх запровадити в свою практику. І все це в дружному колі однодумців, з порадами та вдячністю за обмін досвідом, а якщо якісь зауваги – то в толерантній формі. Склали список ТОП-50 книг для читання від учителів ЗЛ. Хоч літо – це пора відпустки, але водночас це час для саморозвитку. Тому було продумано цілий план самоосвіти, за яким активно слідкує 500 вчителів, це видно з кількості дописів. Нам вдається ефективно співпрацювати у вивченні використання інноваційних методів на уроках ЗЛ. Після опрацювання теоретичного матеріалу, у групі створюються тематичні альбоми, в які колеги розміщують свої роботи. Так з’явилися альбоми-скарбнички «Інтелект-карти», «Кроссенс», «Хмарки тегів», «Літературні меми» та інші. Запорука педагогіки партнерства серед учителів - відкритість до людей, віра у власну справу і цінності та готовність витрачати свій час. Саме за такими законами живе група «Методичні родзинки уроків ЗЛ». Але направду вона має на багато глибші завдання, адже сприяє підвищенню загальнокультурного рівня педагога, поглибленню предметних знань, розширенню загальнопедагогічних, методичних та психологічних навиків з метою підвищення ефективності уроку, оволодінню досягненнями передового педагогічного досвіду. Та найкраще про педагогіку партнерства в групі розкажуть самі її учасники. Ось лише деякі з них.
Marianna Goncharenko. Участь у групі " Методичні родзинки" дозволяє окреслити сучасні методи, технології, підходи до викладання зарубіжної літератури. Надихає на творчість, спонукає розвивати свої та учнівські творчі здібності. Цікаво ділитися та отримувати досвід колег. Добре усвідомлювати, що всі ми, такі різні, кожен по-своєму, робимо спільну справу! А ще, участь у групі унеможливлює професійне вигорання (бо часу на це просто немає).
Oksana Yertsova. …Обрала саме цю групу, оскільки знайшла тут найсучасніші методики викладання і матеріали високої якості. Дуже важливим фактором є політика групи, направлена на ввічливе спілкування суто з методичних проблем (з кількох груп пішла через політичні розборки та ниття про важку вчительську долю). Вітаю надану авторам високоякісних робіт можливість отримати за них гідну винагороду.
Julia Volkova. В этой группе совсем недавно. На мой взгляд, она выгодно отличается от многочисленных образовательных страничек своим прикладным характером. Действительно, множество понятно описанных методик. Но, пожалуй, наиболее для меня важное - ощущение, что вокруг коллеги, которым интересно, которые развиваются, которые бесконечно творческие люди. В школе очень часто ощущение одиночества. А тут - партнёрства. И это поддерживает.
Валентина Ушмодина. Група "Методичні родзинки"- це сучасний метод спілкування учителів-зарубіжників, що дозволяє розвинути і вдосконалити знання, творчість учителя та учнів, поділитися та набратися досвіду. Саме в цій групі царює дружня атмосфера, що дає відчуття "партнерства в дії" , надихає! Завдяки "Родзинкам" підкреслюється важливість, актуальність , цікавість уроків "Зарубіжної літератури "!
Любовь Пестова. Для мене група - це моє професійне зростання. Я так багато дізналася і навчилася з ваших постів. Велика вдячність всім Вам, колеги, за те, що ви ділитеся своїми напрацюваннями. Особлива подяка пані Лесі за створення групи, за креативність, за вміння зацікавити і об’єднати нас.
Алла Лупійчук. Я учитель української мови та літератури, але мені цікаво знайомитися із матеріалами групи. До того ж ніхто не відміняв компаративістику, яка завжди актуальна. Дуже цікаві і продуктивні матеріали. А яка смачна назва - наша, українська. Дякую за вашу креативність.
Алла Кавун. В групі , з перших днів її існування. Шукала де можна ознайомитися з новинками викладання, а тут "само в руки припливло". Дуже сподобалось, тепер заходжу кожен день. Дуже вдячна всім, хто викладає свої наробки, та нормативні документи. Створила папки для кожного класу, збираю туди всі родзинки, які зможу використати при нагоді. Подобається набагато більше, ніж на курсах. Завжди "під рукою", можна повертатися до того, що не зрозуміло, можна поспілкуватися з автором, запитати. Живе спілкування набагато важливіше, хоч і на відстані. Подобається атмосфера, доброзичливе ставлення один до одного. Дякую...
Елена Пирог. Перечитала почти все посты и поняла, что Вы, Леся, создали не просто группу, а большой творческий союз единомышленников, ключевыми словами которого есть креативность, современность, новизна и общение, обмен опытом. Создавая новое, воплощая идеи в жизнь, Вы и коллеги помогаете молодежи осваивать современную педметодику, "подстёгиваете" опытных учителей не ударить лицом в грязь, творить и практиковаться ещё и ещё раз. Последнее время появился какой-то дух соревнований что-ли. Спасибо Вам огромное, что смогли все это "запустить" и являетесь настоящим нашим "аккумулятором" идей!!
Тетяна Мендусь. Група для мене - рушійна сила, яка змушує іти в ногу з часом. Спільно навчається величезна кількість педагогів, а теми нашого спілкування надзвичайно актуальні. За кілька місяців участі у групі маю власний блог, напрацювання на LearningApps, хмари тегів, інтелект-карти, спроби у кроссенсах... Група «Методичні родзинки» - це моя особиста академія неперервної освіти))))
Любовь Поворознюк. Я тут отримую купу задоволення, цікавих матеріалів, заряджають позитивною енергією, набираючи потенціалу та натхнення від колег. Группа дійсно дуже цінна, сильна, інтенсивна. Тут кожен отримує нові знання і навики, а ще величезний стимул. Велике спасибі за ці чудові літні курси, за підвищення практичної кваліфікації, за гарний настрій, за прекрасні матеріали!
Ілона Дєрусова. У групі з самого початку існування, також запросила і своїх колег. Як на мене, спілкування з однодумцями, людьми, що з тобою на одній хвилі, це - круто. Ідеї, поради, нові цікаві методи для роботи - що ще треба. Готуючись до уроку, обов'язково звертаюсь до групи. Це стимул дізнатися щось нове, те, що ще не випробовував на своїх уроках. А ось сестра - історик навіть заздрить, що у вчителів зарубіжної літератури є така група, а у істориків нема, і все ж вона слідкує за усіма постами нашої групи та користується для своїх уроків.
Особисто для мене група «Методичні родзинки уроків ЗЛ» також стала ефективною формою самоосвіти, завдяки віртуальному спілкуванню знайшла багато друзів-однодумців, отримала величезне бажання рости й розвиватися далі і, що надзвичайно важливо, отримала запрошення провести вебір для вчителів зарубіжної літератури, що є великою честю і відповідальністю. Тож запрошую вас, дорогі колеги,
26 вересня о 19.00 на вебінар-практикум
«Освітні тренди на уроці зарубіжної літератури? Легко! Зручно! Ефективно!».
Мета вебінару: розглянути приклади використання освітніх трендів на різних етапах уроку з метою підвищення його ефективності. Ознайомити з інформаційним дайджестом програм, які допоможуть учителю зробити урок літератури сучасним. У подарунок учасникам вебінару буде презентовано ціле гроно методичних родзинок: презентації, роздатковий матеріал для учнів, зразки хмарок тегів та інтелект-карт.
«Найсмачніша родзинка завжди попереду!» - такий девіз для нашої групи вигадала Олена Залізницька. Тож приєднуйтеся до нас, педагогіка партнерства справді діє!
Сич Леся Михайлівна, учитель зарубіжної літератури НВК №1 м.Немирова Вінницької області, методист-кореспондент Вінницької академії неперервної освіти, адміністратор групи «Методичні родзинки уроків зарубіжної літератури».