Про свободу педагогічної діяльності вчителя скачати тут
MIHICTEPCTBО ОСВІТИ І НАУКИ
УКРАІНИ
№ 1/9-630 від 05 грудня 2014 року
Органам управління освітою
Керівникам інститутів післядипломної
педагогічної освіти
Керівникам методичних кабінетів
(центрів)
Керівникам навчальних закладів
Педагогічним працівникам
Про неухильне дотримання
принципів гарантування
свободи
педагогічної діяльності
вчителя
Одним з пріоритетів освітньої
політики є дебюрократизація діяльності педагогічних працівників, упровадження
органами управління освітою сучасних принципів державно-громадської моделі
управління. В умовах, коли Міністерство освіти і науки суттєво скоротило
переліки звітності, що подаються з регіонів, обмежило кількість
загальнонаціональних заходів, й продовжує лінію на дебюрократизацію,
продовжують надходити звернення від вчителів загальноосвітніх навчальних
закладів щодо неправомірних вимог з боку керівників навчальних закладів,
органів управління освітою, методичних кабінетів (центрів) та інших організацій
щодо ведення документації вчителем та примусу до виконання невластивих вчителю
функцій.
Обов'язки вчителя регламентуються
багатьма актами - законами, статутом закладу, правилами внутрішнього трудового
розпорядку, посадовими обов'язками тощо. Додаткові обов'язки покладають на
педагога класне керівництво, предметна та позакласна діяльність, участь у
громадській роботі.
При цьому на перешкоді творчій
діяльності педагогічного працівника, його зосередженості на виконанні головного
функціонального обов'язку і покликання - надання якісних освітніх послуг стоїть
переобтяження його введенням усілякої, у багатьох випадках не передбаченої
жодним нормативно-правовим актом, письмової звітності, планування та іншої
документації. Відтак це поглинає значну кількість сил і часу вчителя,
перетворюючи його роботу на механічну рутинну проектно-звітну діяльність, що
надмірно контролюється й перевіряється керівниками різних рівнів та інстанцій.
Особливо обтяжливих форм така
паперотворчість та позаплановий неправомірний контроль набувають наприкінці
семестру та навчального року.
На підставі
викладеного вище, у розвиток положень наказу Міністерства освіти і науки
України від 27.05.2014 № 648 "Щодо припинення
практики створення та вимагання від дошкільних, загальноосвітніх,
професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів документації та
звітності, не передбаченої законодавством України", листа Міністерства
освіти і науки України від 11.11.2014 № 1/9-586 "Щодо здійснення
вчителем науково-дослідницької діяльності та пошукової роботи" наполягаємо
на неухильному дотриманні принципів педагогічної свободи вчителя.
1. Календарне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній
формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат,
обсяг, структура, зміст та оформлення календарних планів та поурочних
планів-конспектів е індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних
у межах навчального закладу, міста, району чи області стандартів таких
документів е неприпустимим. Строки
їхнього зберігання вчителем також законодавчо не встановлені, а відтак вчитель
самостійно приймає про це рішення.
2. Створення, наповнення та
зберігання різноманітних порт-фоліо, папок, альбомів тощо з напрацюваннями
вчителя на паперових носіях, в тому числі при підготовці його до чергової чи
позачергової атестації, участі в конкурсах тощо не належить до передбачених
законодавством видів роботи й не може вимагатися від вчителя керівниками
навчального закладу, представниками методичних служб чи органів управління
освітою.
3. Законодавчі та підзаконні акти у сфері освіти надають вчителеві право,
а побудова навчальних програм з предметів передбачає можливість перенесення
вчителем уроків, збільшення кількості годин на вивчення окремих тем.
Відтак, контроль щодо так званого "відхилення" вчителя від
календарного планування чи від матеріалів підручника е неправомірним і
неприпустимим.
4. Вибір форм та методів викладання
є винятково прерогативою вчителя й не можуть регламентуватися ні адміністрацією
навчального закладу, ні органами управління освітою. Вимоги окремих керівників
щодо зведення діяльності педагога до застосування ним лише традиційної
класно-урочної форми проведення занять чи застосування тих чи інших методик е
неправомірними й вчитель не зобов'язаний їх виконувати.
Дотримання цих та інших приписів та
принципів сприятиме професійній самореалізації педагогів і, як наслідок, -
підвищенню якості освіти.
Заступник
Міністра Павло Полянський
Про зміни в програмі зарубіжної літератури для 10-11 класів
Нова програма із зарубіжної літератури для учнів 10 та 11 класів набуде чинності з 1 вересня 2018 року.
В обов’язковій програмі для 10 класів з’явилися твори, які раніше не вивчалися:
- «Кава з кардамоном» сучасної польської письменниці Йоанни Яґелло
- «Повітряні змії» французького письменника єврейського походження, двічі лауреата Гонкурівської премії Ромена Гарі вірші шведського поета, лауреата Нобелівської премії Тумаса Транстремера
- «Чому наше майбутнє залежить від читання» та «Кораліна» сучасного англійського письменника-фантаста Ніла Геймана
- «Синій птах» бельгійського письменника і драматурга, луареата Нобелівської премії Моріса Метерлінка
- «Алхімік» бразильського письменника Паоло Коельо
- «Геній! сучасного китайського письменника, лауреата Нобелівської премії Мо Янь
- Цикл творів про Адріана Моула британської письменникці Сью Таунсенд.
В обов’язковій програмі для 11 класів з’явилися наступні твори:
- «1984» або «Скотоферма» англійського письменника Джорджа Орвелла
- «Фуга смерті» єврейського німецькомовного поета Пауля Целана
- «Тисяча журавлів» японського письменника, лауреата Нобелівської премії Ясунарі Кавабати
- «Менади» аргентинського письменника Хуліо Кортасара
- «До останнього подиху» кримськотатарського письменника Таїра Хаїлова
- «Усе для людожерів» сучасного французького письменника Данеля Пеннаки
- «Мораль» сучасного американського письменника Стівена Кінга
- «Провина зірок» сучасного американського письменника та відеоблогера Джорджа Гріна
- «Крадійка книжок» сучасного австралійсько-німецького письменника Маркуса Зузака. «А ви могли б?..», «Послухайте!», «Борг Україні» російського поета Володимира Маяковського
- «Гамлет», «У всьому хочу я дійти…», «Зимова ніч» російського письменника та поета Бориса Пастернака
Що забрали з програми?
У 10 класі в обов’язковій програмі більше не вивчатиметься:
- «Гобсек» Оноре де Бальзака
- «Анна Кареніна» Льва Толстого
В 11 класі з обов’язкової програми вилучили:
- «Джакомо Джойс» Джеймса Джойса
- «Чума» Альбера Камю
Ці твори перенесли натомість до програми для додаткового читання. Окрім цього, у пропонованих для додаткового читання книг для 10 класу є «Слова Пігмея», «Расьомон», «Бататова каша», «Усмішка богів» та «Сад» Рюноске Акутагави, «Хлопчик у смугастій піжамі» Джона Бойна, «Просто разом», «Ковток свободи», «Біллі» та «Я її кохав, я його кохала» Анни Ґавальди, «Геній» Мо Янь, цикл творів про Адріана Моула Сью Таунсенд, «У пошуках Аляски» та «Паперові міста» Джона Ґріна, «Елеанор і Парк» Рейнбоу Ровелл, «Шоколад із чилі» Йоанни Яґелло, «Тато і море» та «Наприкінці листопада» Туве Янсон. У додатковій прогорамі для 11 класу з’явилися також поезії Боба Ділана, «Менади» Хуліо Кортасара, «Відчуття закінчення» Дж. Барнза, «Політ над гніздом зозулі» Кена Кізі, «Настерпна легкість буття» Мілана Кундери, «Хроніка заводного птаха», «Норвезький ліс» та «1Q84» Харукі Муракамі, «Мене називають червоний» Орхана Памука, «Привіт, смутку» та «Трохи сонця в холодній воді» Франсуази Саган. Які твори перенесли з попередніх класів до 10 та 11? «Фауст» Йогана Вольфанга Гете «Божественна комедія» Данте Аліґ’єрі «Одіссея» Гомера «Гамлет» Вільяма Шекспіра «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» Теодора Гофмана Багато з доданих до програми творів можна знайти в нових перекладах українських видавництв. зокрема, Йоанну Яґелло перекладає видавництво «Урбіно», Джона Ґріна видає «КМ-Букс», Джона Бойна — «Видавництво Старого Лева».
Немає коментарів:
Дописати коментар