Для учня

Для вчителя

Кроссенс

1. Що таке кроссенс? Теорія і практика використання

Найчастіше в Інтернеті можна знайти таке визначення: кроссенс – головоломка нового покоління, побудована на асоціаціях.  Слово «кросcенс» означає «перетин смислів» і створено авторами за аналогією зі словом «кросворд». Ця унікальна ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору технічних наук, художнику і філософу Володимиру Бусленко. Кросcенс уперше був надрукований у 2002 році у журналі «Наука і життя». Він являє собою асоціативний ланцюжок, замкнутий у стандартне поле із дев’яти квадратів (як у грі «Хрестики-нулики»).  Дев’ять зображень розташовані в ньому таким чином, що кожен малюнок має зв’язок із попереднім і наступним, а центральний об’єднує за смислом відразу декілька. Зв’язок може бути як поверхневий, так і змістовний. Але в будь-якому випадку це прекрасне завдання для розвитку логічного і творчого мислення. 

Кроссенс – це сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу,  який виконує кілька важливих функцій. 

2. Як і для чого використати кроссенс на уроці

Оскільки основне значення кроссенсу – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою  нетрадиційної перевірки знань із теми.  Застосування кроссенсу на уроці різноманітне. Можна побудувати весь урок в формі кроссенсу, тобто дев’ять його елементів можуть представляти собою структуру уроку.

Під час  розгадування кроссенсу розвиваються комунікативні і регулятивні вміння; навички роботи з інформацією; підвищується допитливість і мотивація до вивчення  предмету. 

Кроссенс – не просто головоломка нового покоління, він поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку  логічного і творчого мислення учнів.


3. Створюємо кроссенс

Для полегшення процесу створення кроссенсу спочатку потрібно заповнити словами кожен квадрат, а потім замінити їх образами. Оскільки у цьому завданні велика роль суб’єктивного сприйняття образів і зображень, то можливі свої варіанти зв’язків, за умови, що учень обгрунтує свою версію.
Відео майстер-класу про використання кроссенсу "Інноваційний інструмент сучасного вчителя-філолога"

4. Калейдоскоп ідей:  кроссенс на різних етапах уроку


1. Можна зашифрувати у кроссенс тему уроку чи епіграф до нього;
2. За допомогою кроссенсу можна розглядати проблематику твору;
3. Кросеннс може стати своєрідним планом-конспектом уроку, коли на кожному етапі уроку вчитель відкриває наступний квадрат;
4. Кроссенс як узагальнення знань  про певне поняття (добу чи напрям в літератрі);
5. Під час вивчення і повторення біографії письменника;
6. Система образів твору зашифрована у кроссенс;
7. Характеристика героя художнього твору;
7. Сюжет твору учні залюбки розгадають у кроссенсі;
8. Для роботи на уроці над будь-яким із цих питань дайте можливість учням попрацювати в парах чи групах;
8. Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання. 
9. За допомогою кроссенсу можна презентувати книгу.

 Пам'ятайте! Якщо ви дасте один і той самий кроссенс кожному учневі для розгадування - відповіді будуть відрізнятися. Якщо ви дасте завдання скласти кроссенс на одну й ту саму тему кільком групам учнів - роботи будуть відрізнятися. І це добре! Кроссенс може допомогти вам відкрити нестандартне, креативне, образне мислення у своїх учнів!

Біографія письменника


Характеристика героя твору


Сюжет художнього твору



Шановні колеги, зараз моя колекція кроссенсів зовсім маленька, але ідея використання цього інноваційного методу на уроках мені імпонує, тож колекція швидко збагатиться. Нові цікавинки розміщуватиму на цій сторінці і на тематичних сторінках учнів, тож чекайте на оновлення матеріалів.
Якщо і вас зацікавив цей метод - щиро бажаю успіхів! 
А якщо ви маєте досвід використання головоломки на уроках, поділіться враженнями.

44 коментарі:

  1. Дуже цікаво. Я не філолог, музикант, але використовуватиму на своїх уроках.дякую.

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже добре, а головне - цікаво і створювати, і використовувати!

    ВідповістиВидалити
  3. Це буде цікаво на різних уроках.Велике спасибі за ідею

    ВідповістиВидалити
  4. Адміністратор блогу видалив цей коментар.

    ВідповістиВидалити
  5. Адміністратор блогу видалив цей коментар.

    ВідповістиВидалити
  6. Цікаво! Дякую за теорію. Починаю створювати

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую за гарну ідею!!! Чекаю ще на цікавинки!!!

    ВідповістиВидалити
  8. Цікаво. Але потрібно ще попрацювати над вивченням методу, мені особисто.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за відгук. Згодна з Вами, пані Маріє, метод не такий простий, як здається на перший погляд. Будемо з учнями спочатку розгадувати по спіралі, а, коли звикнуть, то ще по хресту і по відношенню до центрального образу.

      Видалити
  9. Пані Лесю, щиро дякую за Вашу працю. Інформація для мене дуже корисна,а головне,стисло викладена)))
    Обов'язково скористаюся

    ВідповістиВидалити
  10. Захоплює. Незвично, але цікаво. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  11. Цілком з вами погоджуюся,пані Лесю,що кроссенс може допомогти нам відкрити нестандартне, креативне, образне мислення у своїх учнів! Теж люблю експерементувати,тому дякую вам за таку корисну інформацію.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за відгук, дуже приємно, що наші погляди, пані Маріє, на використання цієї інновації співпадають)))

      Видалити
  12. Дякую за отриману інформацію! Надзвичайно цікаво,вражаюче! Буду намагатися використати на своїх уроках. Думаю, і на інших предметах можливе використання цього виду роботи! Успіху Вам і натхнення!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Щиро вдячна за відгук і побажання. Навзаєм, пані Галино)))

      Видалити
  13. Дуже цікавий метод. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  14. Дякую за ідею. Цікаво. Будемо використовувати.

    ВідповістиВидалити
  15. Дуже Вам дякую, це дуже цікаво. Я обов’язково спробую створити щось своє і з радістю подлюся.

    ВідповістиВидалити
  16. Переглянувши майстер-клас Ірини Іванівни, виникла ідея: створити обкладинку (скрапбукінг) до книжки з позакласного читання, а всередині розмістити кросенс по змісту твору.
    Дякую Вам, пані Лесе.

    ВідповістиВидалити
  17. Дякую Вам!!! Гарна ідея. Спробую на уроках української мови та літератури.

    ВідповістиВидалити
  18. Пані Леся, на курсах підвищення кваліфікації, прослухала вашу лекцію про створення і використання кроссенсів на уроках зарубіжної літератури. Дуже сподобався такий метод роботи з учнями. Вже намагаюся використовувати на своїх уроках.Щиро дякую.

    ВідповістиВидалити
  19. Добрий вечір. Де можна спробувати створити кроссенс, підкажіть будь ласка. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  20. Можете допомогти .... потрібно кроссенс"Спілка рудих"

    ВідповістиВидалити
  21. Дякую за творчі ідеї. Пробую на уроках хімії.

    ВідповістиВидалити
  22. Шановна пані Лесю! Я почала дуже часто використовувати цей метод на своїх уроках,познайомившись із вашим досвідом роботи. Ви надзвичайно талановита і креативна особистість. Я приєдналась до вашої групи " Методичні родзинки уроків зарубіжної літератури". Це цікаво, творчо і своєчасно. Я захоплююсь Вами! Творчого Вам натхення на педагогічній ниві!

    ВідповістиВидалити